Kvinner i KAMP - utstilling under LO-kongressen

I forbindelse med LO-kongressen 2022 er utstillingen Kvinner i KAMP satt opp i Kongressenteret ved Youngstorget i Oslo. Bak utstillingen står musikerne Rita Engedalen og Margit Bakken, også kjent som "Damer i blues". Utstillingen setter fokus på betydningsfulle kvinner og deres kamp for likestilling og solidaritet, og kampen mot rasisme. 

Kvinner i KAMP - utstilling under LO-kongressen
Rita Engedalen (t.v.) og Margit Bakken står bak utstillingen Kvinner i kamp.

Gjennom historiske tilbakeblikk og dagsaktuelle saker presenteres politiske og bevisste kvinner, som har satt søkelys på disse store og viktige temaene. Utstillingen består av historiske fotografier, gjenstander, tekster og fortellinger.
En av utstillingens installasjoner heter "Stemmene" og består av bilder og sitater fra flere kvinner med ulike posisjoner i Norges kulturbransje. Sitatene belyser viktigheten av å fortsette arbeidet for likestilling og solidaritet. De som er med her er Ellen Horn, Karin Krog, Inger Lise Rypdal, Unni Wilhelmsen, Tuva Syvertsen, Tove Bøygard, Mia Gundersen, Kristin Asbjørnsen, Michelle A. Tisdel, TraceeLewis Meyn, Nosizwe Baqwa, Åslaug Sem–Jacobsen, Toini Knudtsen og Kultur- og Likestillingsminister Anette Trettebergstuen.
 
- Vi har fortsatt ikke likestilling mellom kvinner og menn, heller ikke i kulturlivet. Tiden er overmoden for å løfte fram mange av de fremste ikonene i bluesen, som jo faktisk var kvinner. Kampen for et likestilt kulturliv er på ingen måte over! har Kultur- og Likestillingsminister Anette Trettebergstuen sagt i en uttalelse i anledning utstillingen. 

Utstillingen viser bilde av Billie Holiday. Den amerikanske jazzlegenden Billie Holiday spilte i 1939 inn sangen Strange Fruit. Strange Fruit er en av de første store protestsanger og ble viktig i borgerrettighetskampen og i kampen mot lynsjing av afroamerikanere. Sangen er skrevet av den jødiske læreren og fagforeningsaktivisten Abel Meeropol fra Bronx i New York. 
Andre man kan stifte bekjentskap med på utstillingen er Ruth Reese, en amerikansk sanger, poet og antirasistisk aktivist. Hun var den første etablerte svarte artisten i Norge, og i 30 år beriket hun norsk musikkliv med sine egne versjoner av afroamerikanske spirituals og gospelsongs, i tillegg til et omfattende klassisk repertoar. Ruth talte på Youngstorget 1. mai 1960 for boikott av Sør-Afrika og apartheid, der hun avsluttet med sangen Strange Fruit.
 
Rita Engedalen og Margit Bakken traff hverandre under Kristin Berglund sitt musikalske prosjekt «Bluesen tøffe damer» i 2003. Kristin Berglund var sanger, gitarist og låtskriver og en av de store norske bluesartistene. Hun debuterte som visesanger på 70-tallet og hennes første utgivelse var viseplaten «I blåtimen» i 1976. Artister som Joan Baez, Bob Dylan og Joni Mitchell var blant hennes tidlige musikalske forbilder, men senere gikk hun over til blues med stor påvirkning av artister som bl.a. Memphis Minnie og Bonnie Raitt.
I perioden 1991 til 2005 turnerte Kristin Berglund for Rikskonsertene med tre ulike skoleprogram, «Kjerringrock», «Kjærleik gjer klok» og «Bluesens tøffe damer».
Hun ga ut flere album som høstet mange gode kritikker! Albumet “Women Rocked The Cradle Of the Blues” ble utgitt i 2004, og dette ble hennes siste utgivelse. Dette albumet var en hyllest til kvinner i blusens historie. 

I 1996 tok LO initiativ til to CD-utgivelser «Kom ut og Lek» og «Lek Mer», hvor alle LO’s inntekter gikk uavkortet til barnearbeidsprosjektene i Asia. Kristin Berglund stilte seg i front for prosjektet og turnerte på skoler og i foreninger om barnearbeidssaken.  Hun var også veldig engasjert i SOS Barnebyer. I 2016 fikk Kristin sin velfortjente hyllest på Notodden Bluesfestival. Under solidaritetskonserten "Somliga går med trasiga skor" dette året, ble det samlet et norsk stjernelag for å hedre Kristin Berglund som døde i 2006, 53 år gammel.

Crazy Blues var den første blues-innspilling med vokal gjort av en afroamerikansk kvinne, og det skjedde i 1920. Denne innspillingen endret musikkverdenen og den utløste epoken med "race-records». Mamie Smith og hennes Crazy Blues er en av de viktigste innspillingene i blueshistorien. Suksessen med «Crazy Blues» åpnet opp platemarkedet for en mengde afroamerikanske kvinnelige sangere, inkludert stjerner som Bessie Smith og Ma Rainey og mange flere.
 
Historiske tilbakeblikk med Arbark er også med i utstillingen. Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek (Arbark) ble opprettet i 1908 av LO og Arbeiderpartiet i fellesskap, og er arbeiderbevegelsens eldste eksisterende kulturinstitusjon i Norge. Arbark bevarer arbeiderbevegelsens mangfoldige kulturarv og formidler den videre til nye generasjoner. Arbarks samlinger består av arkiv, bibliotek, fotografi, faner, plakater, lyd, film og gjenstander.  
 
Utstillingen på Notodden er utviklet av Rita Engedalen og Margit Bakken. De har i snart to tiår har hyllet viktige kvinner i bluesens historie både nasjonalt og internasjonalt, også sammen med mange andre kvinnelige musikere.  
 - De kvinnelige forkjemperne må ikke glemmes - historiene og stemmene deres er for sterke til det. Heldigvis har vi noen sterke stemmer som høres i dag også, sier Rita og Margit om Kvinner i KAMP.

Fra utstillingen
Fra utstillingen